søndag 16. desember 2007

UNDERVISNINGSOPPLEGG - SMS


I en VG1 klasse, studiespesialisering, har vi i høst jobbet oss igjennom sjangerlære, skjønnlitteratur og sakprosa. Vi har lest, analysert og produsert egne tekster. Nå var det SMS-tekst som skulle leses, vurderes og produseres, med fokus på sjangerkjennetegn og grammatikk.

Hovedmålet mitt var egentlig å påpeke at dette var en egen sjanger med spesielle kjennetegn på lik linje med for eksempel novelle og kåseri. Jeg ville bevisstgjøre elevene på grammatiske variasjoner, spesielt subjektløse setninger, og forskjeller mellom formell og uformell språkbruk som vi sliter med å avskaffe i andre typer tekster.

Jeg har en dobbelttime til rådighet, og bestemmer meg for å starte opp med en SMS fra norskverket Pegasus VG1:
Fadervår som SMS-melding fra en baptistmenighet (VG 25.20.04):
-----
for siden å se på elevproduserte SMS-er. Jeg valgte den fordi den representerte noe de fleste i klassen kjenner til, selv om den kunne virke kontroversiell på noen.

Vi tok for oss teksten, diskuterte sjangertrekk, stil og ut fra dette avsender. I denne SMS-en ble den sosial-psykologiske funksjonen til tekstmeldinger satt spesielt i fokus, fordi mange elever følte at sjangeren tilhørte ungdommen, mens innholdet tilhørte en mer konservativ voksenverden. Dette motsetningsforholdet gjorde at vi virkelig fikk satt fokus på sjangeren synes jeg. Vi så også på elevenes egne SMS-er med fokus på dette, og diskuterte hvordan ”foreldre-SMS-er” så ut.

Vi tok også for oss det grammatiske; analyserte, fant setningsledd og ordklasser som mest frekvent blir utelatt og hvilke som ikke kan utelates. Vi fikk selvfølgelig for dårlig tid, men jeg håper at de ble sjangeren bevisst.

2 kommentarer:

Hildegunn sa...

Opplegget høres interessant ut. Det hadde vært morsomt og hørt hvordan resultatet ble og sett eksempler på analysene.

Harald Morten

Jonarne sa...

Det opplegget som du har gjennomført, høres interessant ut. jeg er litt spent på om det lar seg gjenomføre på andre studieretninger, da jeg underviser i norsk på yrkesfag.
Det å sammenligne SMS'er ut fra alder og kanskje kjønn høres interessant ut