søndag 18. november 2007

Nettstedanalyse



På kurssamlingen Digitale tekster i norskfaget fikk jeg og Kari tildelt nettstedet Magasinett, som jeg her har sett litt nærmere på.

Førsteinntrykket av hovedsiden er at den virker ryddig og oversiktelig, men litt blass og kjedelig. Siden er delt opp i fire vertikale felt, der de to feltene i midten er smakebiter på innlegg, og er i hovedsak tekst. Feltet lengst til venstre er innholdsfortegnelse sortert under underoverskrifter, mens feltet lengst mot høyre består av bilder. Bakgrunnsfargene som er valgt er bleke gule og blå toner. Da hovedinnholdet vesentlig er tekst virker dette litt kjedelig, men fargevalget bidrar også til å fremhever overskriftene i mørk blå, underoverskrifter i rødt og selve teksten i svart, som man må anse som det viktigste for et nettsted - for deg som meiner noko.

I bildefeltet til høyre ligger bilde av Are Kalvø, forfatter og rikssynser, over bildet av fingre over et tastatur, tilsvarende med bilde i denne analysen. Disse to bildene forsterker inntrykket av et nettsted der tekst og budskap er det sentrale. Øverst i dette feltet er bildet av et ungt menneske. Det er umulig å se kjønn eller alder da ansiktet ikke vises. Under bilde står det panel. Dette henspeiler på hvilken gruppe mennesker nettstedet er vinklet mot; elever og lærere i ungdomsskolen og vidregående skole, men ellers alle oppegående mennesker. Stikkordet panel er vel også med på å fortelle at her er det konkurranser, som også et moment for å fenge de oppegående.

Synsing er en av de tre hovedkategoriene tekster vi finner på siden. Budskapet som sendes er at her er det rom for alle, samtidig som det oppfordrer til å reflektere og engasjere seg.

Jeg synes nettstedet hadde valgt gode virkemidler for å appelere til gruppene de var ute etter. Hovedsiden er informativ både direkte og indirekte, den fremhever det som er viktig her, teksten, og gir leseren forståelse av at dette er stedet for å være ekspressiv.

3 kommentarer:

Inger-Anne Sunde sa...

Så hyggelig at du kommenterte oppgaven min! Jeg er i samme situasjon som deg: De jeg skulle kommentere, har ikke lagt ut noe. Din oppgave er solid! Jeg ble så opphengt i det å ikke overskride 200 ord. Jeg følte derfor at oppgaven min ble "tynn". Jeg får gjøre det bedre på SMS-oppgaven.
Jeg ønsker også deg ei koselig adventstid!

ruth sa...

Flott analyse. Den er grundig og du nevner viktige momenter. Og så viser du utover teksten din med pekere til andre nettsteder. Bra!

Torbjørn Andersen sa...

Hei rut. Du har gjort en ryddig og grundig jobb. Selv om jeg ikke har vært innom nettstedet du kommenterer, gir kommentaren din god innsikt i nettstedet. Vi får bare fortsette med å kommentere hverandre selv om det ikke helt stemmer med alfabetet:) Det er jo en fin måte å bli bedre kjent med hverandre på også. Ha ei god jul.